Autor: Mgr. Petra Kočková, Mgr. Kristýna Kiliánová
S kritickým myšlením, o kterém tady byla již několikrát řeč, úzce souvisí informační a datová gramotnost. Je součástí digitálních kompetencí, které jsou důležité pro život v 21. století, a zaměřuje se na prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu, jejich hodnocení a správu. Tady je pár tipů na aktivity. Zvládneš to i ty?
Zadání úkolu:
na internetu vyhledej digitální zařízení, které by sis přál, najdi alespoň 2, podívej se na jejich vlastnosti a informace o nich porovnej, na jejich základě pak vyber, které se ti zdá lepší a vhodnější...
Nemáš k dispozici internet?
Nevadí! Projdi se do obchodu a informace si prohlédni tam, vybrat si můžeš i jinou věc, než je digitální zařízení, nebo pokud se ti zrovna nikam nechce, zalistovat můžeš v knihách či časopisech...
Zadání úkolu:
Zkus vymyslet šifru pro tvůj vlastní jazyk, který budeš znát jen ty s kamarády či rodinou. Pro písmenka vymyslete nové zástupné znaky, například symboly či smajlíky. Zprávu pak nech putovat třídou a zjisti, kdo ji nejlépe rozluští.
A pokud se ti nechce vymýšlet, použij (stáhni si, vytiskni si) materiály uložené na Google disku. Tvým úkolem je rozluštit několik názvů filmů, seriálů, pohádek, písniček atd. Uspěješ?
Zadání úkolu:
Po jeden týden zaznamenávej teplotu, zvol si, zda se bude jednat o teplotu venkovní či vnitřní, ideálně takovou, kde se nabízí možnost větších teplotních výkyvů. Vytvoř si tabulku v Excelu, nebo si data zapisuj na papír. V závěru se pokus vytvořit graf podle toho, jak teplota klesala, nebo stoupala.
Zadání úkolu:
Na internetu, nebo v letáku jakéhokoliv obchodu si vyber tvé oblíbené potraviny. V Excelu, nebo na papír si vytvoř škálu oblíbenosti, např. od jedné do deseti, a potraviny na ni přiřazuj. Chceš nad úkolem více přemýšlet? Zamysli se nad vývojem cen či složením vybraného produktu. Ještě pořád je to tvá nejoblíbenější potravina?
Zadání úkolu:
Máme tady zajímavou aktivitku týkající se trávení času na digitálních zařízeních. Kolik času na nich trávíš? Víš to? Je to málo, nebo je to naopak hodně? Po tři dny si zkus zaznamenávat své aktivity na vybraném digitálním zařízení, nezapomeň zaznamenat také čas, resp. délku využívání jednotlivých aplikací. Možná budeš překvapen/a.
Jo a tip na závěr: Některá zařízení ti tvou aktivitu zobrazí, nás by proto zajímalo, jak moc ses mýlil/a. Jsi spokojený/á s časem, který trávíš digitální formou? Nebo bys chtěl/a něco omezit? K čemu může vést přílišné trávení času na digitálních zařízeních? Zamysli se i nad těmito otázkami.